Phishing en SPAM (FAQ)

Rapporteer iedere verdachte email via onderstaande procedure, stuur deze niet door naar de helpdesk.

NB. Bredere IT-security incidenten (bv. je identiteit of de identiteit van een collega wordt misbruikt
voor gerichte phishing mails) moeten gerapporteerd worden volgens de procedure beschreven op
Hoe rapporteer ik een IT-security incident?

Hieronder vindt u de instructies, afhankelijk van uw e-mailclient:

  • webinterface O365
  • Outlook mailclient
  • Outlook-app voor mobiele telefoons

Rapporteer verdachte e-mail in de webversie van Outlook

Volg deze stappen als u Outlook in uw webbrowser gebruikt (bijv. Microsoft Edge, Google Chrome, enz.).

  1. Voor ALLEEN PHISHING kunt u eenvoudig klikken op de knop Rapporteren in de menubalk
  2. Om Junk of Phish te kiezen, moet u op de vervolgkeuzeknop klikken
  3. Klik op Phishing rapporteren of Junk rapporteren
U kunt ook met de rechtermuisknop op een bericht klikken en de opties Rapporteren > Ongewenste melding rapporteren of Rapporteren > Phishing rapporteren gebruiken in het contextmenu.

Rapporteer verdachte e-mails in Outlook voor Windows en Mac

Volg deze stappen als u de desktoptoepassing op een Windows- of Mac-computer gebruikt

  1. Klik op een e-mail om het bericht te bekijken
  2. Klik in Windows op de knop Bericht rapporteren onder Start in het hoofdmenu

    On Mac, klik op the Meer Opties ellipses (3 stippen)
  3. Klik op Junk of Phishing in het popup menu

Rapporteer verdachte e-mails met Outlook voor iOS en Android

Hieronder wordt de methode beschreven voor Android-apparaten. De methode die wordt gebruikt voor iOS-apparaten moet vergelijkbaar zijn.

  1. Tik op een email om het bericht te bezichtigen of Tik en houd vast om het te selecteren
  2. Tik op Meer acties ellipses (3 stippen) in de rechterbovenhoek van het bericht
  3. Tik op Report junk of Tik op Junk of Phishing

 

Spam melden

Spam-berichten kan je ook forwarden naar spam@ugent.be.
 
Aangemaakt: 17 februari 2023
Laatst gewijzigd: 29 februari 2024 09:13:03

Phishing is een vorm van internetfraude. Het bestaat uit het oplichten van mensen door ze bv. te lokken naar een valse website, die een kopie is van de echte website en ze daar - nietsvermoedend - te laten inloggen met hun loginnaam en wachtwoord (of hun creditcard-nummer). Hierdoor krijgt de fraudeur de beschikking over deze gegevens met alle gevolgen van dien.

Er worden regelmatig phishing-berichten verstuurd naar UGent e-mailadressen.
De bedoeling is simpel: uw loginnaam en wachtwoord opvragen om misbruik te maken van uw account, door bv. met uw account spam te gaan versturen of onrechtmatig toegang te krijgen tot uw UGent-toepassingen zoals Oasis, Minerva, Athena of SAP.

De UGent zal nooit uw accountgegevens opvragen via e-mail!

Als er via e-mail naar accountgegevens (loginnaam, wachtwoord, codes, ...) wordt gevraagd (ook via verwijzing naar een website) gaat het altijd om phishing.

Als u twijfelt aan de echtheid van een e-mail, neem dan contact op met de helpdesk.

Hoe phishing melden.

Wat doet DICT : Filtering e-mailverkeer


Aangemaakt: 24 februari 2023
Laatst gewijzigd: 31 maart 2023 09:02:25

Spam is een verzamelnaam voor ongewenste e-mail (en ongewenste reclameboodschappen op websites). Kenmerken van spamberichten:

  • berichten worden in grote hoeveelheden verstuurd, naar duizenden mensen tegelijkertijd.
  • de berichten bevatten meestal een verwijzing naar een product of website.
  • de berichten worden verstuurd of geplaatst zonder toestemming of medeweten van de ontvanger of de website.
  • Spamberichten kunnen ook van jezelf lijken te komen.

Meer maatregelen die DICT neemt om spam tegen te gaan.

Hoe spam melden.


Aangemaakt: 27 februari 2023
Laatst gewijzigd: 3 april 2023 10:01:08

Aangemaakt: 21 april 2023
Laatst gewijzigd: 15 maart 2024 08:16:42